A pikkelysömör (psoriasis) krónikus lefolyású, öröklött hajlammal és az élet során fellépő különböző hajlamosító tényezők által előhívott, gyakran kiújuló krónikus bőrbetegség mely igen gyakori a populáció kb. 1-2%-át érinti. Provokáló faktorként stressz, bakteriális, vírusos fertőzések, bizonyos gyógyszerek vagy ételek, alkohol fogyasztás, valamint egyes bélbetegségek szerepelhetnek. Nem maga a betegség, hanem a betegségre való hajlam öröklődik.

A psoriasis jellemzője a viaszfényű, hámló, fehér vagy sárga pikkellyel fedett vörös, gyulladt bőr. Elsősorban a hajas fejbőrön, a könyökökön, térdeken, de akár az egész testen jelentkezhet. Legsúlyosabb formája az egész testen megjelenő csaknem teljesen összefüggő vörös területekkel, pikkelyes hámlással jár, melyhez legtöbbször már ízületi panaszok is társulnak (szerencsére ez a forma igen ritka). A betegség bármely életkorban előfordulhat, de leggyakoribb a 20-as, 30-as éveikben járó felnőtteknél. Megfigyelhető a kór családi halmozódása is, azaz ha az egyik szülő psoriasis-os, akkor 25-30% valószínűséggel gyermekük is pikkelysömörös lesz.

Jelenleg nem ismerünk olyan gyógyszert vagy kezelési eljárást, mellyel a pikkelysömör végleges gyógyulását eredményezné de a különböző terápiás lehetőségek hosszabb, rövidebb tünetmentes periódust biztosítanak a páciensnek. Jót tesz a betegeknek (több mint 95%-ban) a napsütés és a természetes sós víz. Sajnos sok esetben a betegek nem tehetik meg, hogy évente 2-3 alkalommal több hétre leköltözzenek a tengerpartra. Rendelőnkben elérhető UV-B és UV-A fényterápiás eljárással az esetek 90-95 %-ban tartós tünetmentességet vagy a tünetek szignifikáns javulását tapasztaljuk kúraszerű fénykezelést alkalmazva. A pikkelyszerű és gyulladt bőr kezelésére lokálisan szalicil vagy dihranol tartalmú kenőcsöket, gyulladáscsökkentő krémeket és D vitamin származékokat is alkalmazunk, amiket általában fénnyel kombináltan javaslunk. A súlyos és szövődményes esetekben szisztémás készítményeket használunk, melyek alkalmazása, amennyiben a beteg az orvosa által javasolt rendszeres kontroll vizsgálatokon és vérvételeken részt vesz teljesen biztonságos. Az utóbbi időben egyre szélesebb körben alkalmazott ún. biológiai terápiák is lényegesen javítják a psoriasisos betegek életminőségét, ezen gyógyszerek felirása jelenleg egyetemi centrumokban történik és csak olyan betegeknél, ahol az egyéb systemás gyógyszerek kudarcot vallottak vagy sulyos mellékhatások léptek fel. A kórkép típusától és súlyosságától függően tehát többféle személyre szabott kezelési mód közül válogathatunk.