Az STD egy angol nyelvű rövidítés, a Sexually Transmitted Diseases, azaz szexuális úton terjedő betegségek kifejezésből származik, ami azt jelenti, hogy ezek a különféle kórokozók által előidézett fertőző megbetegedések szexuális érintkezéssel kerülnek át egyik emberből a másikba. Szexuális érintkezésnek számít minden olyan érintkezési forma, ahol a nemi szervek a szexuális partner valamely nyálkahártyájával (nemi szervek, száj, végbél) kerülnek kapcsolatba, tehát a hüvelyben, a szájban vagy a végbélben végzett közösülés egyaránt fertőzéseket közvetíthet.

A szexuális érintkezés révén sokféle, különböző tünetekkel és panaszokkal jelentkező betegség adható át.
Ezek lappangási ideje eltérő: vannak, amelyek az együttlét után néhány órával már tüneteket okoznak, mások néhány nap vagy hét múlva mutatkoznak, míg ismét más fertőzések esetében akár hónapok is eltelhetnek a panaszok jelentkezéséig.
Ha a fertőzés főként a nemi szervek területére korlátozódik, kóros váladékozás, folyás, hólyagok, sebek, kiütések, növedékek, viszketés, fájdalom jelentkezhetnek. Vannak azonban olyan fertőzések is, melyek a test egyéb területein kiütéssel, lázzal, nyirokcsomó megnagyobbodással esetleg hasmenéssel, hányással, sárgasággal járnak.
Előfordulhat az is, hogy hosszabb ideig semmiféle tünetet nem észlelünk, holott már fertőzést kaptunk, és azt tovább is tudjuk adni. Ezekben az esetekben speciális vizsgálatokkal (vérvizsgálat, nemi váladékok vizsgálata) már megállapítható a fertőzöttség, mielőtt még tünetek, panaszok jelentkeznének.

A nemi úton terjedő fertőzéseket sokféle kórokozó okozhatja. Vannak ezek között baktériumok, vírusok, gombák, és egyéb mikrobák.
A fertőzések nagy része tökéletesen meggyógyítható, különösen, ha a beteg időben szakorvoshoz kerül és minden kezelési utasítást pontosan betart.
A vírusok által kiváltott STD-k közül jó néhány mindmáig kezelési problémát okoz, mert a sejten belül szaporodó vírusokra nagyon nehéz gyógyszerekkel hatni. Ezért ezen betegségek sok esetben nem gyógyíthatóak, csupán kezelhetőek.

Kinek érdemes STD szűrésre jelentkeznie?

Mindenkinek, aki szexuális életet él, de különösen:

• gyermekvállalás előtt,
  • mindkét félnek új kapcsolatban,
  • az első óvszer nélküli együttlét előtt, mindkét félnek

• ha új partnerrel óvszer nélküli együttlét történt

• bármilyen húgyúti-nemiszervi tünet, panasz esetén, különösen, ha az visszatérő, és kezelésekre nem reagál (kiütések vagy hámlás a nemiszerven, kellemetlen szag, folyás, viszketés, fájdalom, szemölcsök, hólyagok, növedékek, sebek jelentkezése stb.)

• alhasi fájdalom, izületi gyulladás, szemgyulladás, kiütések, lázas állapot, nyirokcsomó megnagyobbodás esetén.