A keskeny hullámsávú UV-B fototerápia egy biztonságos és széles körben alkalmazott bőrgyógyászati kezelés mely rendkívül hatékony pikkelysömörben, ekcémában, vitiligoban és számos egyéb bőrbetegségben. Csak felületi hatása van, így nem károsítja a belső szerveket. Amennyiben csak a helyi gyulladás csökkentő kezelés nem hoz teljes tünetmentességet vagy a beteg nem szeretne systemás kezelést a fényterápia ideális választás a bőrtünetek javításában és a beteg életminőségének javításában.

A Narrow Band (keskeny hullámsávú) UVB sugárzásnak
a széles spektrumú UVB sugárzáshoz képest 5-10-szer alacsonyabb a bőrpír-kiváltó (erythema), hyperplázia- és ödémaképző hatása, továbbá kevésbé indukálja a Langerhans-féle sejtek aktivitását.

Ugyanakkor némileg jobban gátolja a szisztémás immunválaszt, melyet a limfoproliferáció, a citokin-termelődés, és a természetes ölősejt-aktivitás csökkenése jelez.
Bár a hatásmechanizmus még nem teljesen tisztázott, az NB-UVB sugárzás psoriasis, vitiligo és ekcéma elleni kiváló hatékonysága ezeknek a mechanizmusoknak köszönhető. Továbbá kiválóan alkalmazható mint tüneti kezelés kínzó, ismeretlen etiológiájú viszketésben, pityriasis roseában, lichen planusban is. Sajnos mai tudásunk szerint ezek a betegségek még nem gyógyíthatóak, de az esetek 80-90%-ban jelentős állapot javulást vagy tartós tünetmentességet tudunk elérni fénykezeléssel melyet aztán fenntartó kezelésekkel igyekszünk konzerválni. A fénykezelés nemcsak biztonságos és hatékony de rendkívül kényelmes is, hiszen maximum 10-15 percet vesz igénybe és a terápia befejezése után a beteg azonnal folytathatja mindennapi életét. A dózist és a kezelések gyakoriságát a bőrgyógyász határozza meg a klinikai tünetek és az Ön bőrtípusa alapján. A kezeléseket általában heti 3 alkalommal kell igénybe venni, ahhoz, hogy a kellő hatékonyságot elérjük. A fénykezelések során az UV dózist fokozatosan emeljük, így szoktatjuk hozzá a bőrt a sugárzáshoz. A kezelések biztonságosak, nincs systemás hatásuk, az egyetlen esetlegesen előforduló mellékhatás az átmeneti bőrpír lehet, melyre orvosa hidratáló, bőrnyugtató kenőcsöt javasol.

Fontos:

Ezen terápia nem alkalmazható: ismert fényérzékenységgel járó kórképek (pl. Lupus), fényérzékenységet okozó készítmények szedése (pl. tetracyclin származékok, A vitamin származékok, bizonyos vízhajtók stb.) terhesség, bőrrák a kórtörténetben és égési sérülésekből eredendő sebhelyek esetén. Óvatosan alkalmazható azon betegeknél akiknek közvetlen rokonainál bőrrák fordult elő.